Filmconcert 2002

Op 9 maart 2002 verzorgde Muziekvereniging Wilhelmina een filmconcert.

Hieronder de tekst uit het bijgevoegde artikel:

Iets Nieuws Brengen om Publiek te Trekken
Door Geert van EIten

„Je moet iets nieuws brengen om publiek te trekken”, weet Roger Cobben. Hij is dirigent en legt uit waarom de fanfare van de Eindhovense Muziekvereniging Wilhelmina al maanden lang naar beelden van Walt Disneys ’The Lion King’ kijkt tijdens het repeteren. Of naar ’Amadeus’‚ ’]urassic Park’ en ’Once upon a time in the west’. Op 9 maart brengt het gezelschap een filmconcert in de VSB-zaal van het Muziekcentrum Frits Philips.

Daarvoor wordt er hard gewerkt, elke dinsdagavond in de kantine van het Christiaan Huygens College aan de Strausslaan. Cobben schaaft hard aan het synchroon lopen van de verschillende muziekinstrumenten onderling. Daarbij moet het ook nog allemaal precies kloppen met het tempo van de film. Want ‘tijdens de voorstelling speelt de fanfare live de veelal overbekende melodieën die horen bij de films. Wat meteen opvalt als er wordt ingezet voor Elton Johns ’Hakuna Matata’ van ’The Lion King’, is de volle, warme klank van het orkest. "Dat komt omdat een fanfare alleen koperen instrumenten heeft”, weet saxofonist Leo Parren. Het idee om muziek te maken bij fragmenten van verschillende films, sluit mooi aan bij eerdere initiatieven. Zoals die van Het Brabants Orkest voor het begeleiden van een stomme film en harmonie De Eendracht, die zelf een film had gemaakt met de Efteling als thema. De fragmenten voor deze eenmalige uitvoering zijn gemonteerd door Gerrit Wouters. Naar eigen zeggen heeft hij er een langdurige, maar ook leuke klus aan gehad. Elke keer is er een aankondiging gemaakt, die voorafgegaan wordt door een herkenningstune met een presentatie van de muziekvereniging Wilhelmina in beeld.

Als de muzikanten volgende week op het podium zitten, moeten ze volledig afgaan op de dirigent. Die heeft een monitor voor zich, zodat hij kan volgen wat zich afspeelt op het grote doek van vijf bij acht meter, dat boven de fanfare hangt. Cobben oefent al hoe hij met het orkest kan vertragen of versnellen als het even uit de pas loopt.

Rimmie Schoofs speelt tweede bugel en beleeft nu al veel plezier aan het filmconcert. „Ik vind het speelser, gezelliger dan de concoursen. Die hebben we echter wel nodig, Want daardoor blijven de vaardigheden op peil.” Wilhelmina speelt in de afdeling Uitmuntend van de KNFM.

Filmconcert door fanfare Wilhelmina op zaterdag 9 maart om 20.15 uur in het Muziekcentrum Frits Phílips in Eindhoven.